Tips!

Att tänka på när man cyklar eller planerar att börja cykla på landet

  • Du räknas! Det är dina vägar också som cyklist, inte bara bilarnas. Var inte rädd för att cykla på landet och våga cykla på andra vägar än de allra minsta.IMG_0094
  • Vad har jag för behov? Det finns ingen optimal cykel som passar alla som vill cykla på landet. Har man tur hittar man en grundcykel som passar många av ens behov som man sedan får komplettera med egna lösningar. Ställ er följande frågor för att få lite bättre koll på era behov:
    • Hur ofta kommer jag cykla?
    • Hur långt kommer jag cykla?
    • Kommer jag cykla året runt?
    • Hur kuperat är det på den sträcka jag kommer cykla?
    • Hur ser trafiksituationen ut?
    • Vilken typ av väg är det? Grus, asfalt, smalt, gropigt osv?
    • Vad kommer jag att transportera förutom mig själv på cykeln?IMG_3801
  • Hur mycket orkar jag? Fysisk styrka kan de flesta träna upp, men beroende på svaren ovan kan det kännas motigt. Använd gärna elassist på cykeln! Ifall du alltid vill kunna välja cykeln som färdmedel, och du dessutom har en bit in till närmsta samhälle eller dit du ska, så är elassist på cykeln ett bra alternativ. Särskilt kyliga novemberkvällar då man ska cykla hem de där 8 kilometrarna i uppförsbacke med två små barn i piskande regn och nattsvart mörker. Elcyklar är en gigantisk skillnad att cykla med jämför med vanliga cyklar. Särskilt om man ska cykla med last såsom barn, virke, djurfoder, tunga matkassar eller han mycket uppförsbackar. Tänk till exempel att du är lite krasslig och behöver in till vårdcentralen. Elassist gör resan möjlig med cykel.bild
  • Viktiga komihågsaker som alla lantiscyklister borde tänka på:
    • Att synas!!! Reflexväst är ett måste alla dagar på året, reflexer på cykeln, bak och framljus, sidoreflexer på hjulen, har man en bred cykel eller ett långt släp ska ju det också vara markerat med reflexer och lysen för att synas.
    • Lysen! På landet finns inget gatljus. Det blir mörkt på landet, det vet alla vi som bor här. Faktiskt becksvart. Novemberkvällar kan vara ett ogenomträngligt dis där cykellyset blir din enda ljuskägla att klänga sig fast vid. Du behöver ha bra framlyse om du ska cykla i mörker, vanliga billiga cykellysen är bara till för att cykeln ska synas men de lyser inte upp vägen framför dig, så var beredd att lägga några hundralappar på ett bra lyse. Det behövs för att du ska se gropar, stenar och andra hinder i tid, och det gör även att du känner dig tryggare. Du behöver också kunna ha så starka ljus så att bilisterna fattar att de måste blända av vid möte, om de inte gör det är det bra om du kan blinka med ditt ljus för att försöka få dem att blända av. Blinkandet kan man t.ex. åstadkomma genom att ta handen framför lyset upprepade gånger. Oftast är de cykellysen som finns monterade på cyklarna för svaga, men det finns mycket bra lysen på t.ex. ebay att införskaffa. Ha gärna dubbla lysen eller en pannlampa med utifall att det du har plötsligt slutar fungera. Du vill inte cykla i totalt mörker.
    • Anpassa din klädsel efter årstiderna och vädret för dagen. Dubbla mössor på vintern, skidhandskar, kängor och termobyxor kan behövas från oktober till mars beroende på var man bor i landet.
    • Planera dina resor. Det tar längre tid att cykla i slask och på isiga vägar än det tar på packat sommargrus. Planera för det så slipper du stressa. Ta också och fundera över hela dagens ärenden innan du åker hemifrån. Kanske ska du storhandla efter jobbet? Då är det lika bra att ta med stora ryggsäcken och cykelkärran redan på morgonen.
    • Lär sig lite cykelmeckande. Det är billigare och går oftast fortare, men framförallt är det bra att kunna fixa sin cykel. I alla fall sådana enkla grejer som att sätta på en kedja som hoppat, byta bromsklossar, laga en punktering och byta däck.
    • Det går att transportera annat än dig själv! Med en lådcykel eller en cykelkärra bak på cykeln så kan du transportera barn, matkassar, återvinning, virke från brädgården, plantor, möbler, kanoter, ja allt möjligt. En utökad cykelflotta gör det möjligt att hämta vänner och familj från tågstationen med hjälp av till exempel vikcyklar.DSC_0622
  • Extra saker att fundera över
    • Kärror. Ibland finns behov av en kärra och det finns en del att välja bland på marknaden. Kärror speciellt anpassade för att frakta barn tex. Dessa funkar oftast utmärkt även till att frakta annat med. Men kör du året runt och mycket på grus slits de fort. Tänk på hur du fördelar vikten i kärran och på hur tungt du lastar, särskilt om du ska åka mycket nedför. Även om själva kapellet till kärran slits fort så behöver det inte betyda att själva stommen är uttjänt. Sy ett nytt kapell, eller byt ut kapellet mot en stor låda att ha grejer i.
    • Cyklar du mycket med någon annan vill man ju ofta prata med varandra under färd. Men att cykla i bredd kan på vissa typer av vägar vara helt livsfarligt. Vi använder headset, egentligen tänkt för motorcyklar som vi satt på våra hjälmar, för att kommunicera. Då kan vi vara flera hundra meter från varandra och ändå kunna prata i vanlig samtalston. Väldigt bra för trafiksäkerheten, men också för förhållandet.
    • Elcyklar man på vintern så laddar batterierna ur fortare pga kylan. Så att ha extra batterier med sig eller ha en laddare med och t.ex. ladda på jobbet kan vara en förutsättning för att ta sig hela vägen hem igen. Att ta med sig sitt batteri in i värmen om man lämnar cykeln ute ett längre tag förhindrar ju också att batterierna laddar ur.
    • Lådcykel är ett alternativ (eller komplement) till att köra med cykelkärra. Har man mycket att frakta runt på ofta så är det ett gott alternativ. Man kan få med sig väldigt mycket på cykel oavsett om det är med lådcykel eller med kärror. Men fundera över om du vill ha två eller tre hjul på lådcykeln. Tre hjul betyder mer friktion, besvärligare i snö eftersom det blir fler spår och risk för att tippa om man kör på väldigt doserade vägar. Men det kan också kännas tryggare med tre hjul om det är halt väglag eller om man kör långsamt i t.ex. uppförsbackar eller om man är trött eller sjuk.
    • Har ni bil och cyklar som komplement eller väljer ni bort bilen helt? Om man helt väljer bort bilen såsom vi har gjort är det bra att ha lite planer på hur man ska göra om man trotts allt har behov av en bil. Finns det någon man kan låna bil av smidigt? Var kan man hyra bil? Och hur gör jag när jag får besök som kommer med tåget och behöver hämtas på stan? Låna bil då? Taxi? Eller ta med extracyklar ner till vännerna och cykla tillsammans hem? Vi har några hopfällbara elcyklar som man kan lägga i lådcykeln som ens vänner kan cykla på hem till oss. Dessa hopfällbara cyklar kan vi också ha med på tåget (cyklar får i vanliga fall inte åka tåg här, tyvärr…)
    • Dokumentera och sprid. Det är alltid kul att kunna visa att det går att leva på landet med cykeln som fordon. Våga vara med och inspirera fler!

IMG_1245