Om cykeln vore en häst

DSC_0015Det tog ett tag för mig att acceptera att jag inte använde lådcykeln längre. Det gick lite trögt i hjärnan att koppla om. Men till slut förstod jag att jag inte kunde använda en sådan bred och sävlig cykel på smala 70-vägar, speciellt när jag nu har två mil till orten Gnesta dit jag ibland behöver ta mig.

Så in i cykelflottan fick istället Ecorides hybridelcykel Epix S1 flytta. Den är fortfarande blänkande ny och jag har bara hunnit provköra den en gång, då jag blev förkyld. Men den är läskigt rolig att cykla. I min tonår så cyklade jag en del mountainbike, och jag inser att samma känsla kommer fram när jag sätter mig på den här cykeln. Med det lilla undantaget att det sitter en motor på cykeln också. Farligt.

Cykeln är väldigt stabil, motorn är riktigt stark, men cykeln väger också en del. En riktig arbetshäst helt enkelt. Det känns som att jag tagit in en nordsvensk hingst in i min lilla flock. Ska bli spännande att se hur vår relation utvecklas.

D2X7438-nordsvensk-markiz-henry-von-platen

Kommentera

