Ibland måste man själv agera

Det händer att man som cyklist stör sig på den bristande infrastrukturen för oss cyklister. Särskilt i städerna. På landsbygden finns så gott som aldrig cykelbanor, gatljus eller nån form av anpassning alls för cyklar. Det provocerar bara ytterst lite, jag är så van nu. Men även jag som cyklar de flesta av mina mil på landsvägarna kommer tillslut till stan. Där blir den undermåliga infrastrukturen och de halvdana försöken tydliga. Men att klaga hemma vid köksbordet räcker inte långt. Jag har fått gå politikens väg och efter många år och otaliga motioner i kommunfullmäktige har jag börjar få gehör och genomslag. Det går faktiskt att göra skillnad även om det tar mycket tid och kraft.

Igår va jag på ett möte om den kommande cykelplanen som Tranås kommun ska anta. Och den är så himla bra! Precis allt det jag tjatat om, klagat på och gett förslag på finns med. Men det behövdes sägas av nån annan. Sweco som tagit fram underlaget till planen har varit helt fenomenala. Och nu hoppas jag bara att resten av politikerna vågar ta denna plan för att öka cyklandet i Tranås. Hoppas hoppas hoppas!

Det är lätt att klaga men ibland svårt att agera. Men genom att agera räddar vi långsamt världen, en cykeltur i taget. DSC_0107.JPG

Kommentera

