Stanna upp ett tag

DSC_0159_liggande

Under 2017 så utkommer det för första gången en riktig permakulturbok skriven på svenska. Den heter ”Permakultur – Framtiden i din trädgård!”. När jag läste inledningen till boken – som också beskriver vad permakultur är för något – så slogs jag av cykelns roll i en framtida mänsklig kultur som är långsiktigt uthållig. Och inte hur bara hur cykeln inte lika mycket är beroende av ständig tillförsel av fossil energi för att fungera, utan hur det går långsammare att cykla.

Det kan kännas lite konstigt att se det som något positivt att ett visst transportsätt går långsammare. Förmodligen eftersom det – som vi vet – är effektivitet som premieras och eftersträvas i vårt samhälle. Vi har inte tid att ta cykeln som tar 35 minuter, när bilen bara tar 20. Det är så mycket som ska hinnas med, många platser som ska besökas och vår geografiska sfär som vi rör oss i så oerhört mycket större än för 100 år sedan.

Men OM vi ändå sätter oss på cykeln, tror jag att någonting händer. Just på grund av långsamheten. Jag tror det, eftersom det var vad som hände med mig. Tidsperspektivet skiftades. Jag började räkna i dagar istället för timmar. Antal platser jag ”behövde” besöka minskade. Mina inköp var mycket mer planerade och många färre resor behövdes. En geografisk ort som någon annan såg som att den låg nära, såg jag som att den låg längre bort. Min geografiska sfär krympte, men det var helt okej, för samtidigt blev den rikare.

För tänk om det är okej att saker går långsamt? Om det är okej att det tar en timme att ta sig in till staden? Det finns en möjlighet då att perspektivet också skiftas för vad andra saker i livet som får gå långsamt och vad i livet som egentligen behövs. Skala ner, för att ställa om.

One comment

Kommentera

