Copenhagen bike show 2017

Lantiscyklist på utflykt!DSC_1292

Jon och jag (Matilda) har tagit oss till Köpenhamn och nordens största cykelmässa! Det är så himla kul här! Det är cyklar precis överallt. Cyklar av alla möjliga och omöjliga slag. Alla cyklar! Köpenhamn är ju som anpassad för cyklar. Det är som en helt annan värld. Både Jon och jag slogs av tanken att vi brukar vara dom som kan det här med cyklar, men när vi kommer hit så står det klart att vi har så mycket mer att lära och att Sverige ligger så långt efter.

Hur som helst, på själva mässan finns allt möjligt kul att se. Jag har tagit massa bilder, testar några favoriter, pratat med många och sett demonstrationer och uppvisningar av allt möjligt! Så värt att åka på cykelmässa!

Den allra första cykeln vi provade redan på fredagen va såklart en velomobil. Åh, va vi drömmer om velomobiler! Jon hade mailat med velomobilcenter tidigare och frågat lite om en velomobil som heter quatro (där man kan åka en vuxen och ett barn) och eftersom de visste att vi skulle hit så hade de tagit med quatron till mässan. Det kallar jag bra service! Vi fick ett riktigt bra och lärorikt samtal med velomobilcenter om vad man ska tänka på när man skaffar velomobil och efter det så kändes just quatron inte som ett gott alternativ för oss. Men vi ska definitivt åka ner till velomobilcenter igen för att testa flera olika varianter på velomobiler för att hitta vilken som passar oss. Men provsitta kunde vi ju inte motstå på mässan. Här nedan är Matilda i en orca.IMG_20170310_175106_366

Vi testade också på en tvåhjulig lådcykel från Urban Arrow. Den kändes väldigt bra och med vår erfarenhet av (relativt) billiga cargobike så kunde man känna att detta var en annan sorts kvalitet. DSC_1271

De hade också en så söt display för växlarna!

Efter det testade vi en annan cykel som vi spanat in på nätet. Det är en tandem från Hase Bike. Den som sitter bak sitter som på en vanlig cykel medan den som sitter fram har sina ben framåt och har ju på så vis sitt huvud under den som sitter bakom. Den som sitter bakom styr och den som sitter fram har händerna fria. Så himla häftig och mysig cykel. Man kan verkligen ha kontakt med varandra när man cyklar. Den va helt klart bästa testet hittills och jag önskar mig en sån i födelsedagspresent!

Vi snackade också med folk som sålde airbag-hjälmen Hövding och remdriften (istället för kedja) från The way to bike. Det finns SÅ mycket!!!! Och imorgon tar vi en sista tur dit för att verkligen ta till vara på denna cykelhelg!

2 comments

  1. Kul att ni tog er till mässan! Velomobilcenter frågade om jag kunde hjälpa till, men jag hade förhinder. Berätta gärna varför ni valde bort Quattron, min fru och jag överväger en sådan. Om ni är intresserade av Orca så läs Per Cronholms inlägg om sin Orca på FB-gruppen ”velomobiler i Norden”, om ni inte redan gjort det…

    • Väl på mässan klarnade tankarna om vad vi skulle använda en framtida velomobil till och för mig (Matilda) så utkristaliserades två skilda användningsområden. Det ena är att pendla till jobbet i Vadstena 6 mil bort. Det andra är mer av ett drömsenario då Jon och jag kunde glida runt i varsin velo quatron med våra två barn. Men när kommer det egentligen hända? Det är just ett drömsenario för oss. Vi åker sällan alla tillsammans och i quatron finns ju bara plats för en unge, vi behöver plats för två i vår vardag. Dessutom är quatron väldigt stor för en liten tjej på 162 cm som jag. Drömmen finns kvar. Men mer troligt är att vi skaffar en velomobil som är mindre som passar en liten person som mig bättre. Men vi ska ner till velomobilcenter igen i vår/sommar för att teståka. Det ser vi mycket fram emot!

Kommentera

