Motiga träliga november

Det är snö igen. Det är kallt igen. Det är så jäkla mörkt igen. image
Nu kan vi verkligen inte låtsas längre. Vintervädret är här. Sen några dagar tillbaka har vi haft snö utanför fönstren, i alla fall här på småländska höglandet. Och jag är inte sen med att erkänna att november är den månad som jag mest ogillar att cykla i. Man är liksom inte van vid mörkret, kylan och väglaget än. img_8183
Vi har fortfarande inte lagt om till dubbdäck på alla cyklarna (vilket ju är en sån lättnad när det väl är gjort!),
inte fått på alla superlampor på nya lådcykeln,
inte pimpat den med alla reflexer,
inte lagat våra egna reflexvästar,
inte letat fram de där supervarma skotervantarna som gör att man inte fryser sönder tummarna,
inte vant sig vid att det tar minst 5 minuter bara att ta på sig ytterkläderna,
inte vant sig vid att det tar längre tid att cykla ner på stan eftersom man inte kan köra lika fort.img_3873
Det känns så himla långt till våren nu. Jag brukar ju inte kunna ta av mig mina termobyxor förrän i maj (och de åker på redan i slutet av september). Det hela känns alltid så himla motigt nu i november. Men det är väl just det att ”det alltid känns så” som gör att jag orkar lite till. Det är ändå 6 år sedan nu idag som vi flyttade ut på landet. Alla vintrar har jag cyklat, alla vintrar har jag klarat, oavsett om jag varit gravid haft små barn eller bara varit jäkligt deppig eller trött. Nu har jag inte ens något sådant den här vintern. Klart jag ska klara den här vintern också! Och sen i mars när fåglarna sjunger och ljuset kommer tillbaka ska jag återigen få känna den där lättnaden att det faktiskt vänder. Men att på riktigt tro att jag nånsin kommer kunna cykla i shorts och sportBH i sommarens tokvärme kan jag bara inte tro på just nu (men det blir ju alltid så ändå tillslut). Några härliga vintercykelbilder från tidigare år måste jag ju ändå dela med mig av till er igen. För vintern är ju faktiskt en av de vackraste tiderna att cykla!IMG_4970

Kommentera

