Cykla för livet

Det är inte de längsta, tuffaste, jobbigaste, tyngsta eller nödvändigaste cykelturerna som är de viktigaste.
Idag tog barnen och jag en tur till dammen ett par hundra meter från huset. Jag, lilla Gro och katten tog lådcykeln och Frej sin balanscykel.img_7623 Även om min make och jag cyklar massor och propagerar för alla fördelar med cyklandet så missar vi tyvärr ofta våra närmaste. Hela sommaren har gått och jag kan nog räkna på en hand de tillfällen som vi följt med vår nu 3,5 årige son för att han ska få öva på att cykla. Det är alltid nått annat ”viktigare” som kommer före. Dåligt! Vi kan bättre!
Barn i Sverige idag cyklar mindre och mindre. Det ökar stillasittandet och gör dessutom barnen ofriare eftersom de då inte transporterar sig själva utan blir skjutsade. Cyklar man inte som barn så cyklar man sällan som vuxen. Och det är klart att våra barn ska cykla. Är man unge till ett par lantiscyklister så har man inte mycket val. Därmed är det fastslaget. Den viktigaste cykelturen är den du tar med ditt barn och som får barnet att vilja cykla.img_7611

One comment

  1. Heja Frej det är klart vi ska cykla, jag kan nog snart cykla på den cykel som din pappa ordnade till mig.
    På mitt Gym cyklade jag 9 km. Dina kusiner i Hammarkullen cyklar mycket.
    Om några veckor kommer Ulrika och Matti till mig👍

Kommentera

