Det som inte går

I början av 1900-talet var cykeln det vanligaste fordonet på landsbygden, till och med vanligare än i städerna. Det är det inte idag, om det undgått någon. Idag görs bara en bråkdel av resorna till arbeten, skolor och affärer på cykeln.

bild-1

Jag åker ganska ofta från mig – en mil utanför Mariefred – med tåg till Linköping för att hälsa på vänner. Så också i helgen. Jag har tidigare promenerat eller cyklat till busshållplatsen 2km bort, tagit bussen till Gnesta och sedan tåget mot Linköping. Men i fredags gjorde jag något jag aldrig har gjort förut.

Jag cyklade till tågstationen Läggesta 11km bort och tog tåget därifrån.

I era öron låter det förmodligen inte särskilt revolutionerande. Men för mig var det ett viktigt steg. Just eftersom jag fått höra att ”det inte går”. Det här på grund av två anledningar.

Anledning 1) Det ”är farligt att cykla på landsvägen” till Läggesta. En kurvig 70-väg med smal vägren. Jag säger inte att det inte är sant, men det är ett val en får göra. Det GÅR uppenbarligen att cykla, eftersom det är en väg som cykeln rullar på som leder till Läggesta.

bild-2

Anledning 2) Den stora anledningen: ”Om en parkerar en cykel eller en bil i Läggesta så blir det vandaliserad/stulen/hemska saker händer med den.” Det här är ett påstående som jag haft svårare att förhålla mig till. Läggesta är en obevakad parkering som inte ligger i ett samhälle utan för sig själv vid motorvägen. Det är i princip bara en station, en stor parkering och en stationskiosk som ligger mellan orterna Mariefred och Åkers Styckebruk. Det är socioekonomiska skillnader mellan Mariefred och Åkers Styckebruk, då Mariefred är en ort på tillväxt dit stockholmare flyttar och driver upp huspriserna. En turistort som värnar om sin trähusbebyggelse och pittoreska känsla. Åkers Styckebruk däremot är en gammal bruksort som varken är en turistort och där huspriserna är betydligt lägre än i Mariefred. Det här gör att Läggesta blir ett ingenmansland mellan de här orterna. Ett ingenmansland där Mariefredsbornas fina bilar parkeras och där Åkerungdomarna hänger och sladdar med sina bilar på kvällar och helger. En krock mellan bilägare från olika bakgrunder och med olika liv helt enkelt. Hur ska jag då veta hur en cykel kommer kunna tas emot mitt i denna konflikt? Jag testade helt enkelt. Mitt emellan en moped och en rosa damcykel modell äldre parkerade jag min elassisterade vikcykel. Jag låste fast cykeln med både det ordentliga bygellås jag alltid låser den med, men denna gång också med en alldeles för tung kätting (2,5kg…) med ett vanligt lås. Sedan lämnade jag den där på fredag förmiddag för att stå över helgen, med hopp om att cykeln skulle vara kvar, men inte alldeles säker på saken. På måndag förmiddag när jag kom tillbaka så stod cykeln där och väntade på mig.

kedja

Vad kan en då dra för slutsatser av detta test? Jo, förmodligen som alltid, att det går att cykla på landet, även om andra säger motsatsen. Det går, och folk har gjort det förr. Det går också att dra slutsatsen att 70-vägen med smal vägren inte skulle vara farlig att cykla på, ifall det inte ens fanns några bilar på den vägen. Det skulle då bara bli en väldigt bra och effektiv cykelväg.

En kan också fantisera om hur Läggesta station skulle se ut med fejden mellan Mariefred och Åkers Styckebruk ifall det bara tilläts cyklar på Läggesta station. Vilka cyklar skulle Mariefredsborna ha? Vilka skulle Åkers Styckebruksungdomarna ha? Och skulle konflikten ens existera om det här var scenariot?

bild-3

2 comments

  1. Bilar kräver stora ytor för parkering. Något som är helt accepterat. Cyklar kräver tydligen låsta garage med passerkort och övervakningskameror för att inte bli stulna eller vandaliserade. Ställ lite krav på kommunen! Det är säkert en hel del som cyklar till Läggesta för att pendla till jobbet med tåget.

    • Ja, synd att det ska vara så. Det ÄR en hel del som pendelcyklar till stationen. Och kommunen är precis i sluttampen av en upprustning av Läggesta station, där de bland annat byggt fler cykelställ under tak. MEN, det känns svårare att lösa det här med säkerhet på en ”öde” parkeringsplats där det inte rör sig något folk alls en stor del av dygnet.

Kommentera

