Cykelhaveri!

Ojojoj! Sicket haveri! Lådcykeln är i två delar! Men allt har fått ett lyckligt slut, låt mig berätta.dsc_0114

Det skulle köras skräp till återvinningen (Yes, inga barn inblandade i haveriet!). Lådcykeln var lastad och efter knappt en kilometer sa det klick, och inte på det där förälskelse-viset utan mer på det där aj-fasen-där-gick-nått-riktigt-galet-viset. Balken mellan bakhjulen/sadeln och lådan faller till backen, cykeln sakta då såklart in, ingen chans finns att styra ekipaget och strax hamnar Jon som körde, i diket med det havererade fordonet. Han har inget annat val än att lämna cykeln vid vägkanten. Men hurtig som han är springer han hem och tar en annan cykel till jobbet. Väl på jobbet lånar han en bil och kör hem lådcykeln till mig som möter honom med orden: Men va har du gjort!
Han klarade sig helt oskadd, men detsamma kan vi ju inte säga om cykeln… Det ser ut som att bulten är helt av. Vi har kört cykeln nu i knappt 1,5 år, men vi kör mycket och året runt. Den har gått över 500 mil. dsc_0108
Jag tog lite bilder, skickade över dem till Jon som skickade vidare till Cargobike. De svarade samma dag. Ett jättebra svar! Det verkar som extremt ovanligt fel och vi kommer att få en ny cykel eftersom att vi har 5 års ramgaranti, och den nya kommer vara bättre och ha en annan utformning så att just den här typen av fel kommer inte kunna uppstå på den nya. YES! Slutet gott, allting gott. Vi kommer fortsätta köra cargobike (när nya cykeln kommer) och vi kommer inte vara rädda.
dsc_0102

2 comments

  1. Simon på Cykelfabriken ifrågasatte den där lösningen för några månader sedan. Jag skulle nog känna mig säkrare på en tvåhjuling eller tiltande trehjuling när jag kör snabbt eller på dåliga vägar.

    • Ja, du kan hälsa Simon att hans onda aningar stämde, tyvärr. Nu har vi ju inte fått vår nya cykel än från Cargobike, men i det mail vi fått från dem skriver de att på de nyare modellerna (en sån som vi kommer få) så är modellen förändrad så just denna typ av brott inte ska kunna uppstå. Jag vet inte än hur det ser ut. Men jag återkommer med det här på bloggen när cykeln kommer, förhoppningsvis i slutet av nästa vecka.

Kommentera

