Landsvägar

Tog cykeln till en kurs i Järna 36km bort i fredags. Valde den elassisterade vikcykeln, men för att slippa räckviddsångest så valde jag att fuska och ta pendeln en bit av vägen. Cyklade då till Gnesta 18km bort. Det är en dålig 70-väg att cykla på, då den inte har någon vägren och den trafikeras av en del lastbilar. Trots att jag känner väldigt starkt för min rättighet att vistas på landsvägar av den typen, så vet jag ärligt talat inte om jag vågar fortsätta med det mörka vinterdagar.

img_2363

Tyvärr packade jag cykeln dåligt i min stresskänsla av att komma iväg, så när jag anlände till Gnesta var jag irriterad av att ha slagit i vänster fot i min packning under färden. Det var tyvärr ingen behaglig cykling. Det känns också som att vikcykeln definitivt inte är en cykel att cykla längre med – dålig sittställning, små hjul, låg högstaväxel. Men men. I Gnesta hoppade jag på pendeln till Järna, efter att ha käkat min medhavda lunch. I Stockholmsregionen så går det bra att ta med sig cyklar på pendeln (vissa undantag finns), så jag behövde inte ens vika ihop den.

Väl i Järna var det bara 3km cykling till Charlottendals ekoby där kursen var. 3km cykling på först gång/cykelbana separerad från bilväg. Sedan gropig grusväg med mycket ”dödsvågor” (= de där vågiga guppen som bilar inte behöver bry sig om nämnvärt).

Ibland slås jag av att det inte skulle vara svårt eller sjukt konstigt ifall varje riksväg skulle ha ett separerat cykelfält. Det behöver inte ha räcke, utan bara en streckad linje med fält för cyklister och mopedister (som typ långsamgående fordon som traktorer kan åka på när det behövs). Tänk om det skulle vara standard på ALLA riks- och länsvägar. Det skulle det kunna vara. Det handlar om prioriteringar.

Kommentera

