Att laga eller inte laga, det är frågan

Förr i världen hade många cyklar en låsbar låda under pakethållaren, där folk förvarade verktyg till att laga cykeln. Storhetstiden för cyklar var under andra världskriget, då var 7 av 10 fordon cyklar i Sverige. Cykeln nedan är från 1956, då cykeln guldålder gick mot sitt slut. Jag förstår att företag när de tillverkade cyklar då tänkte på funktionalitet. För tänk om en fick punka på hemväg från dansen mitt ute i skogen tre mil hemifrån? Då är det bra att kunna laga den eller sätta på en ny slang.

IMG_1716

Idag har vi som cyklar på landet fortfarande cykellagningskit. Jag har mitt i cykelväskan på pakethållaren. Med pump, blocknycklar, däckavtagare, insexnycklar och punkakit.

cykellagningskit

I början på 60-talet, när Sveriges ekonomi gick på högvarv, så blev bilen det moderna och ersatte cykeln abdrupt. Nu när det våras för cykeln igen – för cykling har ökat och fortsätter öka – så hoppas jag att tillverkare tänker på funktionalitet. Med bilar som har fått massa finesser som gör cyklingen skön när det känns motigt en regnig dag så hoppas jag att cyklar också kan få fler funktionella tillbehör, som inbyggda låsbara lagningskitslådor till exempel.

Kommentera

