Punktering!

Ibland har man tur i oturen.
Idag var det dags för familjeutflykt. Vi skulle ner på den traditionsenliga måndagspaddlingen hos Petrus Kajak vid Hätte (kan varmt rekommenderas både för erfarna paddlare och nybörjare!). Men jag var lite seg. Man blir lätt det som småbarnsförälder då alltför lite sömn är mer regel än undantag. På grund av min lite lätt lata inställning till detta evenemang så kom jag på idén att försöka göra allt lite enklare för mig. Jag föreslog därför att vi kunde åka alla fyra med lådcykeln.
Under min eftermiddagslur fick jag dock en känsla av olust, Tänk om vi får punktering när vi är ute och åker och bara har ett fordon, då är vi liksom strandade med två små barn mitt ute på vägen. Jag slog undan tanken. Äh, sånt händer väl inte, i alla fall inte idag.
Nåväl, Jon skulle köra och jag skulle sitta i lådan tillsammans med våra två barn. Detta är ju i sig inget nytt för oss. Vi åker så lite titt som tätt, och gjorde så även idag. När vi var nästan framme hände dock det som inte fick hända. Vi fick punktering på höger framhjul. Vi var kanske 500 meter från kajakuthyrningen så det var bara att traska dit och försöka klura ut hur vi skulle lösa detta. Cykeln fick vi lämna vid vägen. Att dra med den skulle kanske resultera i att hela däcket gått sönder.
Vi brukar ha ett litet lagningskit med oss, med punkteringsspray och annat behändigt i såna här situationer. Men eftersom vi ville få plats med så många i cykeln hade vi tagit ut kittet idag. Attans!
Kajakuthyrarna är våra vänner så vi fick låna deras bil (skulle gått lika bra med en cykel, men de färdas med bil så det var det som fanns att låna) och Jon stack hem för att hämta lagningsgrejer medans jag och ungarna käkade glass för att hålla stämningen på topp. Han fixade punkan, lämnande tillbaka bilen och vi kunde cykla lådcykeln hem.
Vad kan man då lära sig av detta? Jo, ha alltid lagningskittet med dig! Du vet aldrig när du får punka.
Vi hann i alla fall ut en stund på sjön.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kommentera

