Landet, cykling och pollenallergi

När våren kommer och vägarna äntligen blir is- och slaskfria, luften varmare och kvällarna ljusare så kittlar det i cyklingsnerven för många. De som låtit cykeln stå och damma i något garage under vintern tar ändå fram den nu för de där första fina cykelturerna på landsvägarna.

05-30-blom

Men för mig – och många andra – så varar inte frihetskänslan länge. Alldeles för snart börjar träden blomma och luften blir full av pollen. För mig har det satt käppar i hjulet för att kunna kombinera livet på landet med cykling. Eller – egentligen att kombinera livet med landet överhuvudtaget. Frustration har blandats med hopplöshet som utmynnat i modlöshet. Från mars (med hassel och al), genom april / maj (med björken), fram till augusti (då gräset äntligen slutar med sin blomning) – så har cykling för mig blivit något jag egentligen inte borde ägna mig åt om jag också ska må bra. Jag har ignorerat det här och ändå cyklat – och bott på landet – med resultatet att jag de senaste fem åren har varit mer eller mindre sjuk konstant från april till augusti.

10-06-cykel2

Nu har jag kommit mer till insikt om vad pollenallergi gör med en och hur mycket en måste undvika allergenen (allergen = de ämnen som ger en allergisk reaktion). Det betyder bland annat; ingen mer cykling när det är höga halter pollen i luften. För mig har det under den här perioden blivit fler bilresor. Många bilar idag har pollenfilter i bilen. Det skulle också vara ett alternativ för pollenallergiker att använda velomobil (som är en liggcykel med chassi runt) – om en sätter in pollenfilter där också det vill säga.

Ifall en ändå behöver cykla så kan en använda en mask för mun och näsa med pollenfilter; en så kallad pollen- eller allergimask. Jag har använt en sådan när jag promenerat, cyklat, sprungit eller när jag bara arbetat utomhus. Jag kan säga att den största nackdelen är hur svettigt det blir. Den vill gärna också glida över nästippen och hindra näsan från att andas fritt. Det känns också osäkert om den håller tätt, men den hjälper och gör det möjligt att vara utomhus för mig vid höga halter pollen. Så det är ett alternativ för att kunna cykla året runt.

275614-867e731ae9574930829a03f2d6a6e65a
En typ av pollenmask som jag använder ibland. Jag kan inte säga någonting om hur bra den här masken är jämfört med andra (eftersom jag bara testat en sort), men pollenmask generellt kan vara ett alternativt för pollenallergiker under säsongen.

Nu har jag som tur är fått möjlighet till allergivaccination / hyposensbehandling; där en under tre års tid tar sprutor för att vänja kroppen vid allergenet den är allergisk mot. Så nu har en hopplöshet om livet på landet vänts till hoppfullhet för min del. Förhoppningsvis blir 2017 mitt bästa cykelår hittills.

För er andra som har besvär; tänk på att det är mer allergen i luften på landet och att en dessutom andas in mer när en cyklar längre sträckor. Under säsong; ta först och främst allergimedicin. Försök sedan minska antalet resor. Nöjescykla är det ofta inte tal om, försök att acceptera det. Använd också pollenmask när det är höga halter i luften. Och införskaffa gärna en elcykel, så får du in mindre mängd allergen vid cykling eftersom du inte blir lika andfådd. Du orkar dessutom fortsätta med cyklingen, även om du är trött av allergin. Om du är i planerna att införskaffa en cykel, tänker cykla långa sträckor på landet och dessutom är pollenallergiker; fundera över alternativet med velomobil. Med ett pollenfilter ger det full frihet året om för dig – även de härliga cykelmånaderna mars-april-maj-juni.

 

Kommentera

