Att resa med cykel

De flesta av mina vänner bor i städer. Men under de senaste åren som jag själv bott på landet, så har jag lärt känna vänner och bekanta som också bor på landet. Och de här personerna vill en så klart ibland ha möjlighet att hälsa på.

Men utan bil, så har jag upptäckt att det är lite problematiskt. Ifall jag ska besöka en stadsbo, så tar jag cykeln till bussen, bussen till tåget och tåget till dit jag ska. Men ifall jag ska besöka någon som bor på landet, så behövs ytterligare en buss när jag kommit fram till närmsta stad. Det blir en buss för mycket. Någonstans på vägen får jag då en väldigt lång väntetid.

Det här kan jag lösa genom att 1) cykla till närmsta tågstation hemifrån mig. Då får jag mer valmöjlighet att välja rätt tåg för att få rätt anslutning till buss.

Men jag kan också lösa det genom 2) att ta med mig cykeln på tåget. Vissa lokala tåglinjer tillåter cyklar på tåget under vissa tider. Till exempel Stockholms pendeltågslinje, Östgötatrafiken, Krösatågen och Pågatågen. Men SJ tillåter ju – som ni säkert vet – inte cyklar. Tyvärr. Men vad de tillåter är vikcyklar, som är nedstoppade i en bagageväska.

En sådan cykel – en vikcykel – har nu införskaffats. Det blev en billig variant; en 20″ elcykel med 7 växlar av Biltemas märke Yosemite. Användningsområdet för den här cykeln tänker jag mig är 1) att resa med den till vänner 2) att semestra med den 3) att hämta vänner från stationen med den. Den används just nu även till 4) att cykelpendla till mina närmsta orter Mariefred eller Gnesta.

Photo Jun 11, 13 09 22

Tänkte berätta hur det var att resa med den på tåget. Jag åkte från Linköping till Gnesta med ett byte i Flen.

Cykeln viks ihop med två stycken snabbkopplingar. En på ramen och en på styret. Även sadeln tas bort med en snabbkoppling (men i mitt fall så hade jag en specialkoppling på sadelstången så jag fick ingen snabbkoppling utan behövde en insektsnyckel). Det här gjorde jag så nära perrongen som jag kunde. Under trappan i god tid innan avgång. När jag fällt ihop cykeln (med lite svordomar och stress-tankar), och tagit fram den nyinköpta bagageväskan, så var min första tanke: ”Det här går inte!” Bagageväskan verkade alldeles för liten för cykeln. Och det var lite knepigt att få ihop väskan, men det gick till slut.

Photo Jun 13, 14 46 50

Väskan väger 22kg (cykelns vikt) och bärs i bärhandtagen. Men det är bökigt att bära själv. Vanliga väskor är mjuka, den här väskan har bara hårda metallstänger invändigt. Jag kan säga att jag fick ganska så många blåmärken på höger ben av att hantera väskan. En stark rekommendation är att vara två personer. Eller att vaddera väskan, i varje fall på ena sidan, så det går att stödja väskan mot benet. I annat fall, så förbered dig på blåmärken. Det är också att rekommendera att bära så liten bit som möjligt, så använd hissar vid perrongen om tid finns. Jag vet att tidigare när jag tagit en fullstor cykel på lokala tåglinjer så har cykeln fått plats i hissen – om jag ”ställt den upp” i hissen genom att ha den upprätt på bakhjulet.

Photo Jun 13, 14 17 33

Jag åkte inte under rusningstrafik som tur var. Bagageställen på båda tågen var tomma och gav mig bra med rum att få plats med cykeln. Dock var ena tågets bagageställ inte direkt innanför dörrarna, utan jag fick pusha väskan genom en gång tills jag kom dit. Gick inte att bära väskan i tåget då gången var för smal.

Photo Jun 13, 14 24 27

När jag kommit av tåget i Gnesta så pustade jag ut på en tom perrrong. Jag vek ihop cykeln igen och gjorde mig redo att cykla de 2 milen hem till mig. Ifall jag inte haft cykeln skulle jag behövt vänta 50 minuter på att nästa buss gick.

Photo Jun 13, 14 47 00

Jag fyllde på vattenflaskan och tog en glass vid sjön Klämmingen innan jag cyklade iväg. Fint cykelväder var det dessutom. Jag satte fast min (sjukligt) tunga ryggsäck på pakethållaren. Det här gjorde jag genom att första stoppa in den i bagageväskan jag hade fraktat cykeln i; för att få bort alla lösa hängande stroppar från väskan. Sen spände jag ett spännband längs med väskan. Sedan spände jag tre stroppar över väskan. Den satt hyggligt bra. Det får dock plats med mycket bagage på pakethållaren, eftersom hjulet är så litet så det är långt upp till sadeln.

Photo Jun 13, 15 13 06

Jag tog på mig reflexvästen och hjälmen. Halvvägs så gjorde jag en bensträckarrast vid Dillnäs. Sadeln på cykeln var inte gjord för resor längre sträckor, eller det är i varje fall inte min preferens av sadel. Sedan kändes det som att sadeln satt lite långt ner (trots att jag tagit upp sadelstolpen så långt jag kunde) så att jag inte riktigt kunde sträcka ut benen vid cykling. Elmotorn assisterar upp till 25km/h, som på de flesta elcyklar, eftersom en enligt lag inte får ha elassistans snabbare än så med en elcykel. Vid nedförsbackar gick det dock snabbare (jag tänkte ju inte bromsa!), men den högsta växeln var också den bara behjälplig upp till ungefär 25km/h. Så över den hastigheten så fick jag snällt vänta på raksträckan tills cykeln hade tappat fart innan jag trampade. Det kändes ganska frustrerande.

Photo Jun 13, 15 47 11

Men allt som allt så höll jag en jämn hastighet på 20-25km/h och gjorde 19.8km på 52 minuter. Cykeln vägde nog en del; dels cykelns vikt på 22kg, sedan mig på typ 70kg, sedan väskan på kanske 15kg. Men när jag kom fram hade den ungefär hälften av batteriet kvar och det kändes som den hade kapacitet att ta mer vikt. Om en ska jämföra den med en häst känns den som en trogen och energisk ponny, som gärna vill dra. Jag kan tänka mig att den funkar med cykelkärra bakpå också.

Jag tänkte döpa cykeln till ”Miramis”, efter Mios vackra vita häst i ”Mio min Mio”.

miramis

Men jag tror snarare det blir typ ”Russet”, efter den svenska ponnyrasen Gotlandsruss.

Gotlandsruss

2 comments

  1. Härlig recension. Men visst får du cykla fortare än 25 även på en elcykel om du vill. Däremot får motorn inte hjälpa dig när det går fortare, då är det grötmotorn som får jobba istället. 🙂

Kommentera

