Nödvändigt och onödigt resande

”Det är de nödvändiga bilresorna som vi måste byta ut mot cykelresor, inte de onödiga bilresorna” hävdar min make plötsligt. Jag fattar ingenting. Det är väl klart att man inte ska köra bil i onödan, tänker jag och ifrågasätter honom direkt. ”Låt mig förklara,” fortsätter han. Det handlar om att vi reser fler nödvändiga vardagsresor än onödiga spontanresor. Alla de här resorna till och från jobbet, dagis och mataffären är ju nödvändiga resor. Det är den typen av nödvändiga vardagsresor som vi borde få folk att byta ut sitt färdmedel från bil till cykel. Inte klanka ner på den som lånar bilen för att spontanåka med sina barn till Tåkerns fågeltorn på helgutflykt, har bilen som flytthjälp eller tar den till hjälp när man vill skjutsa alla sina vänner hem från stationen när de kommer på besök. Vi måste fokusera på att byta ut det nödvändiga resandet från bil till cykel, inte skuldbelägga det onödiga bilåkandet. Mm, jag köper att han hade en poäng. Och för den som funderar på att byta ut sin bil mot en cykel eller flytta ut på landet utan att bli bilberoende ger jag er rådet att tänka just på att det är de nödvändiga resorna ni ska göra på cykel, de onödiga kan ni vara lite mer liberala med, men som ni ser här på bloggen kan de flesta transporter göras med cykel även på landsbygden.

Kommentera

