Modig klungcyklist

Att cykla kan vara så mycket olika saker och nu har jag testat på nått nytt.
Ikväll har jag varit modig. Det är inte bara min födelsedag, det är också första gången jag vågat min ner på torget för Tranås cykelklubbs tisdagsträning. Jag var (såklart!) med i nybörjargruppen. Jag var så nervös! Visst cyklar jag mycket, men att cykla racercykel tillsammans med andra är något helt nytt för mig. Det är som första skoldagen. Superpirrigt, hur kommer det bli? vad ska jag ha på mig? Och såklart också ångesten över om man kommer hänga med alla supersnabba cyklister. I början gick det jättebra. Jag hade bra fart och pratade med skoj folk men när milen tickade på blev jag segare och segare. Jag hängde på, men hamnade mer och mer efter och blev snabbt sliten. I nedförsbackarna hade jag bra fart och vågade köra nära, men jag var långsammare än de andra i uppförsbackarna. Det är säkert för att jag åkt så mycket elcykel. Farten är jag ju van vid, men backarna är ju inte min starka sida. Och när vi väl cyklat knappt 4,5 mil och var klara med rundan så har jag ju mina 8 km uppför kvar hem. Jag är inte helt frälst, men heller inte avskräckt. På vägen hem, när jag i min egen lugna takt krigade mig upp för alla backarna kändes allt bra. Jag är nog en solocyklist, eller möjligtvis en kompiscyklist där man kan samtala under turen. Men att hålla konstant ett lite för högt tempo i grupp är inte helt min grej. Men när jag kom hem såg jag ju att jag hade mindre paus än vad jag brukade och något snabbare medelhastighet också. Så kanske får det bli en kombo. Cykla i grupp ibland, men mest med bara mig själv som sällskap. Bara jag, cykeln, vägen, fågelkvittret, solnedgången och mina tankar. Då trivs jag bäst på cykeln.DSC_5595

Kommentera

