Cykel v. Elcykel v. Bil

Jag stötte på patrull idag gällande elcyklar: ”Det där med elcyklar känns så fuskigt, jag har min vanliga cykel och det räcker gott för mig”. Till det vill jag bara svara: ”Jättebra!”

Elcykeln ser jag inte som ett alternativ till cykeln. För mig är elcykeln ett alternativ för bilen. För den person som till vardags cyklar blir det ju ingen miljö- eller hälso-nytta av att byta till en elcykel, snarare tvärtom. Elcykeln ska ses som ett alternativ till bilen och ska användas för att ersätta den. Kanske av familjen som bor i eller nära stan och behöver lämna/hämta på dagis och ofta har tunga matkassar. Istället för att familjen ska göra dessa korta vardagsresor med bil kan de använda elcykel. Elcykeln ska användas av de äldre och svaga som inte själva orkar cykla på en vanlig cykel i sin vardag men som ogärna sätter sig bakom ratten. Elcykeln ska användas istället för en andra bil. Eller så som vi har valt att leva, istället för en första bil. Elcykeln är INTE ett alternativ för den som orkar cykla vanlig cykel. Fortsätt cykla alla cyklister! Och när ni inte orkar mera, skaffa elcykel, inte bil!IMG_3801

Kommentera

