Tre hjul på snöslask

Igår kväll var jag i valet och kvalet ifall jag skulle ta den vanliga cykeln eller lådcykeln till busshållplatsen idag. Men imorse vid sju när ett ymnigt snöfall syntes utanför fönstret så blev valet enkelt. En trehjulig cykel är helt enkelt att föredra vid slirigt väglag.  
Lådcykeln var full med källsortering som skulle till återvinningen. Det är också en grej som är ett litet projekt när man bor på landet. Oftast så har jag tagit det i samband med handling av matvaror, men nu fick det följa med till busshållplatsen. Bredvid hållplatsen i Laxne så finns det en återvinningsstation nämligen.

  

Regnponchon sattes på. Bakhjulet med elmotorn fick bra fäste hela vägen i snöslasket på grusväg och på asfaltsväg. Jag tog det lugnt eftersom jag bara har en (eller egentligen två) fungerande frambromsar för tillfället. Det är skivbromsar som tar bra. Fick montera bort bakbromsen (v-broms) eftersom detaljen som håller fjädern var av plast (!) och hade gått sönder. Cargobike är ju ett ”budgetmärke”, men kan vara bra att veta att alla delar inte är lika slitstarka som med bättre märken. Elmotorns batteri håller på att ge sig nu förresten, det lägger av om det redan är lite trött och används på högsta effekten för länge. Men det har hållit i fyra år.

  
Vid busshållplatsen fick regnskyddet vara kvar över lådan och en ”pettson”-lösning på regnskydd till cykeldatorn sattes på; en gammal skruvburk med ett spännband runt om. Cykeldatorn är inte vattentät, den har jag fått byta ut en gång då cykeln stått ute för mycket i regn.

Kommentera

