Kraften från våren

Jag är den förste att erkänna, Ja, jag är en lat person. I grund och botten är jag den som älskar soffläge, chips med dipp och film, sitta och gro, bara vara. Men jag vill ju också så mycket. Så folk i min omgivning förundras ibland över hur jag kan få så mycket gjort. Varje människa är en paradox. Men som jag kanske skrivit tidigare fick jag ju en liten knäpp för snart ett halvår sedan då min dotter föddes. Jag ville helt plötsligt bli vältränad, eller ja, det var kanske ett lite starkt ord, men vardagstränad kanske? Inte soffpotatis i alla fall. Så jag anmälde mig till ett lopp. Siljan runt den 4 juni. Det är 16 mil av cykling! Och det är snart dags. Som sagt, jag är en lat person… Varför gav jag mig på det här? Jag vill för mycket för mitt eget bästa… Att ta sig ut och träna är det svåra. Att ta sig upp för den första branta backen utan att vända hem till soffan igen. Att bo på det väldigt kuperade småländska höglandet är i detta fall motigare än någonsin. Men så fort jag lämnat tomten får jag kraft av omgivningarna. Jag är direkt ute på landsvägarna. Hör fågelsången, porlande bäckar, hackspettens knackande, ser harar, kor och hästar, känner doften av skog och vår, känner värmen av solens ljumma strålar och upptäcker mina omgivningar på nytt. Träningen får mig att ta nya vägar som jag trotts att jag bott här i över 5 år aldrig cyklat. Cykeln har för mig alltid varit ett transportfordon. Nu är det också mitt träningsredskap och fordon för att upptäcka världen. Våren är här, se till att upptäcka den du också!DSC_0622

One comment

Kommentera

