När företagsbilen blir företagscykeln

Ifall en som biodlare har sina kupor så att de står nära slungrummet och har förvaringsboden för biredskap nära samhällena, så behövs förmodligen ingen frakthjälp. I andra fall så fungerar en trehjulig lådcykel alldeles ypperligt. I Cargobiken så får upp till 5 lådor med formatet LN (lågnormal) plats. Lådorna kan dessutom vara fulla – och riktigt tunga – skattlådor, då lådcykeln kan ta så mycket vikt. Det här gör att en som biodlare till exempel kan expandera och ha flera bigårdar – utan att vara beroende av bilen för transporter. Utmärkt exempel på ett hållbart företagande. Om man dessutom tar cykeln till marknaden för försäljning så har cirkeln slutits. En tanke jag funderat på är möjligheten att ”omvandla” en trehjulig lådcykel till försäljningsbord på marknaden. Borde både inte vara svårt, vara väldigt praktiskt, och dessutom locka till sig kunder för nyfikna frågor. Tål att tänkas på. Men att se cykeln som ett sätt att frakta tunga saker – och ibland över längre avstånd – är att ersätta företagsbilen med företagscykeln. Det enda som saknas är den obligatoriska företagsloggan på lådcykelns sidor.

bild

Annonser

3 comments

  1. Kul. Jag övervägde Velove just för att kunna transportera bisamhällen, men valde till sist en Quest för den höga hastigheten och de därmed längre möjliga pendlingsavstånden.

    • Ah. Ja, trehjulig Cargobike går ju inte snabbt, men å andra sidan transporterar man inte bisamhällen så ofta. Funkar väldigt bra i gårdsmiljö. Men för längre pendling funkar den ju inte, då går det för långsamt och sen är den ju lite för bred på vissa vägar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s