Cykelsummera 2015

Dags att summera året som gått, 2015.
På det personliga planet har jag gått igenom mycket. I januari fick jag veta att jag väntade mitt andra barn. Ett år präglat av graviditetens alla besvär var därmed ett faktum. Men jag trampade på, om än med mindre entusiasm och väldigt mycket motstånd i uppförsbackarna. Vi skaffade oss en lådcykel som direkt blev en ny favorit både för mig och för vår 2-årige son. Att ha en cykel som kunde frakta båda barnen på ett bekvämt sätt var anledningen till detta nya cykelköp. Vår röda Ecoride, en riktig trotjänare, har också tyvärr kört ihop. Men den klarade 5 år av åretruntkörning på både asfalt och grusväg och därmed säkert 2000 mil. En väldigt bra cykel som jag varmt kan rekommendera till de som funderar på att skaffa elcykel. Vi köpte också två begagnade Lifebike-cyklar på blocket. För det priset vi gav för dem så funkar de helt ok, men de är inte som Ecoriden…
Tiden gick långsamt. Men vädret för cykling var väldigt gott 2015. Snön låg inte särskilt länge på våren och kom tillbaka först efter jul här på småländska höglandet.
I slutet av sommaren sändes ett radioprogram om cykling där vi medverkade på ett hörn. Ni kan lyssna på det igen här.
Tillslut hade 9 månader gått och vår familj berikades med en liten dotter. Även hon trivs bra i lådcykeln. Hon slog sin brors rekord när hon bara var 40 timmar vid sin första cykeltur (brorsan var hela 10 dagar!).
I en hormonsvängning i efterdyningarna efter förlossningen anmälde jag mig till ett cykellopp nästa sommar. Jag ska cykla 16 mil på siljan runt i början av nästa sommar. Det blir alltså till att börja träna när snön smält bort. Jag fick en cykeldator av min make i höstas och jag har redan tagit mig en lite längre tur, men det är en bra bit kvar till att klara 16 mil på en tid under 10 timmar. Vad har jag gett mig in på? Jaja, det får ni följa här framöver.
I för tidig (h)julklapp utökades vår cykelflotta med ytterligare ett fordon, Vi har valt att kalla det för hjuling. Det är ett Orb-Wheel, alltså ett hjul som balanserar sig själv med två ståplattor på vardera sidor om hjulet. Som en segway fast utan handtag och med bara ett hjul liksom. Jon har redan blivit så bra på den att han åkt med den ner på stan. Jag måste fortfarande öva upp balansen, men så kom snön så vi får vänta på barmark innan det blir mer skrivet om detta nytillskott.
Året avslutades lite ledsamt med den största cykelkraschen jag varit med om sen jag flyttat ut på landet. Läs mer om den i tidigare inlägg.
Men allt som allt var 2015 ett gott cykelår. En krasch, ett antal nya cyklar, en dotter och ett radioprogram. Vi får se vad 2016 har att erbjuda. Men förhoppningsvis blir det för mig att lära mig hjulingen, cykla siljan runt och lära sonen att cykla.IMG_4461

Kommentera

