Vind, ljus och mörker

Det blåser! Först stormen Gorm och nu Helga. Ikväll har jag inte hört nått namn på blåsten med vindstilla är det då inte. Jag har gett mig ut i ovädret i alla fall. Är man bjuden på julfest så är man. Vi cyklade ner hela familjen på stan i skymningen. Men när jag skulle hem var det bara barnen och jag. Jag skjutsade dem som vanligt i lådcykeln.IMG_4788 Gro som nu är snart 10 veckor sitter i ett babyskydd gjort för bil i lådan medans Frej som snart fyller 3 år sitter utan stol i lådan. Vi har lagt in en mjuk dyna som han sitter på och så har vi satt lampor i taket också så att han ska se. 12299246_1099635100076856_8352041223664977650_nDet ser så mysigt ut där de sitter. Och jag måste säga att det är skönare att ha barnen framför sig i låda än bakom sig i kärra. Det känns både tryggare och roligare just eftersom att jag ser dem nu. Apropå att se så funderade jag just på mörkret och blåsten nu när jag cyklade hem själv med barnen. Nu är det ju som mörkast ute. Ingen snö som lyser upp och natten omsluter en redan vid fyratiden. Att cykla från stan och ut på landet nu är som att cykla in i en värld av mörker. Där gatljusen slutar är det som en vägg. Inte en osynlig vägg, utan ett bäcksvart hål. Det känns faktiskt ganska ofta såhär på hösten innan man har vant sig vid mörkret ganska läskigt att cykla rätt in i det där hålet dit ljuset inte når. Ögonen vänjer sig dock ganska fort men världen krymper. Man blir helt ensam med bara sin cykelbelysning som avgränsar världen mot det kolsvarta nåntinget runtikring. Har man då inte bra lysen blir världen väldigt liten och mörkret runt omkring väldigt skrämmande. Jag brukar sjunga eller nynna för att hålla mig lugn då. Man hör ju så mycket bättre i mörkret, och varje litet ljud kan i ens huvud bli alltför läskigt. Bättre då att döva öronen med egen falsksång. Ett annat tips är att ha en extra lampa med sig utifall att den man har av nån anledning slocknar. Du vill inte hamna utan lyse mitt ute i den bäcksvarta natten på landet. Pannlampa är ju suveränt. Men egentligen är jag mycket ängsligare de gånger jag cyklar på kvällen i stan. Det är ju inte mörket som är farligt i sig utan vad det eventuellt kan dölja som skrämmer en. Och här på landet är man ju ganska ensam. En gång höll jag på att cykla på ett rådjur, men det var ju mer en olycklig slump än ett planerat överfall från båda parter. Nää, här på landet döljer mörkret sällan något att vara rädd för, som tur är. Och för varje mil man trampar i mörkret blir man mindre ängslig.

3 comments

  1. Hej! Ser att ni monterat babyskydd i en cargobike. Lite nyfiken på hur ni gått tillväga. Var det bara att spänna det som i ett bilsäte, ovanpå bänken, eller krävdes någon modifiering?

    • Hejsan!
      Vi har haft lite olika varianter på monteringen av babyskyddet. Den variant som just nu (tyvärr) är rådandet är att inte sätta fast babyskyddet alls, utan bara ställa babyskyddet i lådan på sidan, då kilas babyskyddet fast mellan väggarna. Men om man skulle välta, krocka eller liknande flyger ju hela babyskyddet ut så därav kan jag inte rekommendera det. Tidigare hade vi ett snabbfäste som var fastsurrat i lådan som vi klickade i babyskyddet i. Då kunde vi ta med själva babyskyddet vart vi än gick, men själva fästet satt kvar i lådan. Det var supersmidigt så jag fattar inte varför vi tog bort det. Hmm… Jag ska kolla lite om jag har några bilder så kan jag försöka knåpa ihop ett nytt blogginlägg om babyskydd i låda respektive kärra.

Kommentera

