Halka

Ikväll var det superhalt på vägarna. Stormen Gorm sägs vara i antågande och jag uppmanar alla mina medtrafikanter till försiktighet. När jag cyklade ner på stan idag vid tvåtiden fanns ingen halka, men på vägen hem vid halvsjusnåret var det fläckvis glashalt. Ni vet så halt så att hjulen bara planlöst glider undan nedanför ens kropp och när (om) man lyckas få en fot eller två i marken glider de undan på samma planlösa vis och snart ligger man som en våt hjälplös fläck på vägbanan och sprattlar som en skalbagge som hamnat på rygg. Obehagligt är vad det är! Här kommer mina råd i halkan:

DUBBDÄCK!!! De gör så mycket skillnad, helt klart värt varenda krona och oftast är det inte så meckigt att byta själv. Cyklar man på mycket barmark slits dubben ganska snabbt så har man otur räcker de bara en säsong, men det är ändå helt klart värt.

Kör på så otrafikerade vägar som möjligt. Vägbanan är ofta olika hal på olika delar av vägen. Har du inga andra trafikanter kan du använda dig av hela vägen. Köra på vänstersida om det är mindre halt där t.ex. Men finns risk för att andra trafikanter är i närheten måste du såklart hålla dig på din sida.

Kör i kanten eller mitt i vägen på grusväg. Oftast är själva spåren där bilarna åker slätare och därmed halare vid isgata. Är det dock snö gäller motsatsen då modd är halare än ”varm is”.

Kör i mörker hellre än i ljus. Låter det märkligt? Mycket av halkan sitter i huvudet. Man spänner sig och halkar därmed mer. Ser du inte isen är du inte rädd. Tro mig, du märker ändå när den kommer.

Ha broddar även på skorna så slipper du ligga som en blöt fläck och kravla på vägbanan.

Undvik doserade kurvor, kör alltid i överkant.

Slappna av! När du spänner dig halkar du lättare. Du slår dig inte lika illa om du är avslappna när du trillar och man får inte lika ont i kroppen efteråt.

Bromsa aldrig med frambromsen med tvåhjulig cykel vid halka.

Ha alltid vantar! Du tar instinktivt emot dig med händerna när du faller och de ska du vara rädd om. Tjocka kläder såsom termobyxor skyddar också ganska bra mot stötar och värmer skönt i vinterkylan.

Har du möjlighet att byta till en trehjulig cykel på vintern är det guld!

Vid möte med andra trafikanter är det lika bra att kliva av cykeln. Du vill inte vingla till precis när du blir omkörd och riskera att skada dig.

Är det för halt så är det faktiskt bara att känna sig besegrad. Stanna hemma och vara insnöad eller leda cykel om det bara är fläckvis blixthalka. Det du kan trösta dig med är att om det är så fruktasvärt halt att du inte kommer hemifrån så skulle det inte ha hjälp om du haft bil. Den skulle glidit runt på (och av) vägarna den också, men enda skillnaden att om du krockar med bil blir det allvarligt och kör du ner den i diket får du inte upp den själv. Så låt naturen få den makt över dig som den borde ha. Är man insnöad så är man.

När du ändå ramlar så gör det snyggt.

Annonser

One comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s