Cykelsommar

Nu bor jag (Sofia) på landet igen, det blev en kort seyour i stan. Cykelsommaren har varit sådär. Den började dock bra med att jag fick inse mina begränsningar vad gäller meckande och lämnade in ena 80-tals räsern till en cykelhandlare i stan. Som satte på en ny växel för den gamla var kaputt. Men sedan gick cykelsommaren utför med punka både på räsern och lådcykeln. Punka tänkte jag naivt, det är väl ingen match? Men jag försökte och försökte på räsern, men lyckades inte. Jag hann förbanna min ohändighet medan jag gjorde alla misstag i boken, men efter 5-6 försök och 3 trasiga cykelslangar så var den fixad. Men jäklar vad jag vet hur man byter cykelslang nu!

I våras användes lådcykeln dock till när vi anlade nya gångar med halm och sågspån i grönsakslanden.


Jag gjorde misstaget att ha med mig lådcykeln i landen vid ett tillfälle. Inte att rekommendera! Den var alldeles för otymplig att manövrera på de smala gångarna.


Annars kan jag rekommendera lådcykel att frakta saker i på gårdsmiljö, speciellt om det är lite tyngre grejer och större avstånd. I höstas fraktade jag många många kilo gödsel från gödselstacken till mina land på tomten. Jag klädde in lådan med en plastsäck innan. Då lastade jag dock lådcykeln så pass mkt vid ett tillfälle att den var framtung och trillade framåt ifall jag inte satt på sadeln. Intressant, det var första gången! Gödsel väger mycket helt enkelt.

Kommentera

