Halka och misärens positiva sidor

Igår var det glashalt på asfaltsvägen utanför vårt hus. Vägar på landet verkar ofta varken bli sandade eller saltade. Och det är inte något dåligt i det, men som cyklist (och bilist) på landet så får man anpassa sig efter omständigheterna. Ibland bara man helt enkelt inte kommer hemifrån, eller så går det bara väldigt långsamt. Det var en anledning till att jag ville köpa en trehjulig lådcykel. Med den kan man glida mer än trilla. Inte för att säga att jag inte vält med den dvs, men det är en annan historia…
Men idag hade jag läkartid inne i Borensberg, så då var jag tvungen att ta mig dit. Som tur var så var det lite varmare idag, så halkan hade försvunnit. Jag var dock väldigt förkyld, så cyklingen in och tillbaka från Borensberg tog ungefär 2 timmar exklusive läkartid. Jag cyklade långsamt långsamt med mountainbiken, också pga risken för halka. När jag hade kommit fram till vårdcentralen var jag alldeles lerig bak på jackan och rumpan, stänkskärmen var för kort och grusvägen längs med kanalen lerig. På vägen hem hade det blivit mörkt, det regnade och jag fick mer och mer ont i huvudet.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/54d/58192564/files/2014/12/img_0210.jpg
Men jag försökte tänka positivt. Jag fick i alla fall tillfälle att testa den nya lampan Silva Light X-trail. Det är egentligen en pannlampa som jag köpte för att ha när jag springer. Men hade inte råd att inhandla två olika lampor just nu. Men pannlampan kom med fästen för cykeln också. Det var svårt att fånga lysförmågan med mobilkamera, ser mest ut som ett kompakt mörker, men jag tyckte lampan lyste upp bra. Lätt att plocka av och på cykeln också, trots att det inte var en cykellampa. Klart godkänt.
I somras cyklade jag var och varannan dag in till vandrarhemmet i Borensberg som jag jobbade på. Men ifall jag i november-december skulle behöva trampa på i mörkret och leran så skulle jag behöva något som gjorde det lättare, snabbare och mer trevligt. En elmotor på cykeln, stänkskärmar som täcker, handsfree till telefonen och en cykelanpassad regnponcho – till exempel. Mountainbike är bra med sina breda däck, men en annan typ av cykel skulle gå snabbare och vara mer lättrampad.
En regnig cykeltur i förkylningstider gör det i alla fall väldigt skönt att komma in till värmen och ta en kopp chai med honung. Och det är kontrasterna som gör livet, right?

5 comments

Kommentera

