Det här med lås

När cyklarna står hemma måste jag erkänna med att jag väldigt sällan låser dem. Jag låser inte heller ytterdörren till huset. Jag vet inte hur många som inte låser sina grejer på landet, men jag började med det något år efter att jag flyttat ut. Det är en sorts frihetskänsla och tro på människans godhet.
När jag lämnade Cargo Biken vid busshållplatsen i Klockrike idag så låste jag den dock. Använde den medföljande kedjan så att cykeln blev fastlåst i cykelstället.

IMG_0061.JPG
Det känns bra att låsa fast något ordentligt som är värt så mycket. Inte minst för försäkringen.
Ett sorts lås som jag införskaffat sen jag flyttade ut på landet är kodlås. Det är väldigt smidigt då gäster är på besök, eftersom jag då enkelt kan låna ut cykeln när de ska iväg och sedan bara be de låsa den vid busshållplatsen. Eller tvärtom, ha en cykel ståendes vid busshållplatsen, redo att ta emot en gäst.

Kommentera

