Dela på lådcykeln

Jag har förra veckan inlett ett cykelsamarbete med en granne här på gården. Han får under hösten fram till årsskiftet låna lådcykeln på torsdagar och fredagar för att skjutsa barn till dagis. I utbyte så delar vi på utgifter för att vinterrusta cykeln, samt hjälps åt med service av cykeln. Han har en egen cykelnyckel och kan hämta cykel, batteri och laddare på onsdag kväll. Jag kan hämta den på lördagar. Grannen hade som ni ser på bilden nedan gjort mysigt i lådan med en fäll och en filt. Och uttryckte att han älskade att använda den. Så det känns bra för mig att cykeln blir använd och att göra någon annans liv roligare och enklare.

IMG_0052.JPG
Nu är ju lite av en prov-period, men om allt går bra för båda parter så vill vi förmodligen då fortsätta samarbetet efter årsskiftet. Men då vet jag inte riktigt hur vi ska lägga upp det. Med tanke på att jag lagt ut en del pengar för cykeln så skulle det kännas bra att om det blir ett permanent samarbete inte bara låna ut cykeln. Jag vill också att den andra parten ska kunna känna att den kan ha cykeln så mycket som den vill och att personen känner att den gör rätt för sig. Och hur skulle vi göra om fler på gården ville använda cykeln för att skjutsa barn till dagis? Min senaste tanke har varit att bilda typ en ”cykelklubb” som kan köpa in lådcykeln till det begagnade värde den har idag. Varje månad kan sen de som vill låna cykeln betala in till klubben och får då fri tillgång till cykeln. Pengarna används till inköp och underhåll av cyklar. Om inga pengar finns i kassan till en början kan jag få helt enkelt få pengar för lådcykeln när klubben har tillräckligt pengar i kassan. Den här klubben är både omständlig eftersom det handlar om att hantera kassa och få in betalning. Å andra sidan så blir det enklare för folk att vara med, lättare att köpa in saker tillsammans och främjar allmänt cyklandet.
Någon som har någon erfarenhet av cykelsamarbeten eller några tankar?

Lämna en kommentar