Fartblindhet

Nu måste vi ta upp ett lite småskämmigt problem, nämligen fartblindhet. Hösten är här och löven ligger som våta halkfläckar på vägkanter och cykelbanor. När man kör ute på landet kan det faktiskt gå rättså fort, särskilt om man som jag kör elcykel. Men eftersom man sällan har andra trafikanter i sin närhet så uppfattar man inte farten på samma sätt som inne i stan. Problemet uppstår när man helt plötsligt befinner sig inne i staden och har en alltför hög hastighet. Det är inte sällan som jag den senaste tiden tvingats panikbromsa vid övergångsställen eller vid andra hinder pga en alltför långt gången fartblindhet. Det känns som allt annat än ok. Jag erkänner, jag har haft dålig koll. Både på mina bromsar, min hastighet och på omgivande trafiksituation. Därför påminner jag både er läsare och mig själv att ta det lite lugnar inne i stan i höstrusket bland löven och ta också en extra koll nu på era bromsar för halkan är här. Men sluta för Guds skull inte att cykla bara för att hösten är här. Vi ses i höstrusket!

Kommentera

