Sommarsugen på förändring

Nu känner jag verkligen suget. Det är sommar och alla cyklar, såsom jag. Jag vill cykla långt och upptäcka nya världar. Jag vill resa lätt, billigt och nära naturen. Kunna stanna och bada i en skogssjö, ta magiska bilder och känna vinden i håret när milen svichar förbi under mina trampor. Imorgon ska jag köpa en ny cykel. De jag har är jättebra på sina sätt, men att cykla långt är inte deras specialitet.
Jag förvånas alltid över denna årstid då man lätt cyklar i shorts och linne. Jag tror aldrig att denna årstid kommer att komma igen. När jag på vintern fryser i alltför mycket kläder känns shortscykling som en alltför fjärran dröm som inte kommer att pplevas av mig igen. Men värmen kommer alltid tillbaka liksom vinterns bitande kyla.
Igår cyklade jag med en bit på Miljöpartiets landstingskandidat Erik Huganders 60 mil långa cykelturné runt jönköpings län. Och det var jätteroligt! Jag guidade honom genom Tranås kommun och vi pratade om att vi vill kunna ha med våra cyklar på tågen, att vi borde bygga cykelvägar mellan kommunerna och dess kransorter så att vi som cyklar på landet kan cykla snabbare och framförallt tryggare och mycket mycket mera.  Politisk propaganda när den är som bäst, på landväg på två hjul!IMG_2044

Kommentera

