Höstmörkret vs lumen: del 2

Jag skrev tidigare om vilka lampor som passar bra i höstmörket på landet. Lampor som kan tämja regn och dis på gropiga grusvägar mitt inne i skogen, men som också kan användas i blandtrafik mitt i en stad.

Grusgropar - verkligen något man vill upptäcka på väg hem en mörk kväll
Grusgropar – verkligen något man vill upptäcka på väg hem en mörk kväll

Nu har jag blivit lite visare – tack vare ett upplysande (fniss) blogginlägg från Cyklistbloggen – och insett att det inte bara handlar om antal lumen i lampan, utan framförallt om hur ljuset är riktat. Tänk på bilen, där finns två väldigt starka lampor, trots det så bländar de inte. Det är för att lamporna inte är riktade ”all-over-the-place”, utan faktiskt bara används till att lysa upp vägbanan. Låter det som någonting som skulle vara användbart för cykeln också? Visst, i staden så behöver man oftast bara synas som cyklist ifall man cyklar där det är upplyst. Men där det inte är det då? I Tyskland – som verkar kommit längre än oss i cykelutvecklingen – finns regelverket StVZO som bland annat säger att cykellampor inte får blända. Om vi återkommer till min pannlampa, så har den flera problem. Den går visserligen att rikta nedåt mot vägbanan, men ljuset är lite ”all-over-the-place”. Ljuset är för svagt, men om det skulle vara starkare så skulle det blända medtrafikanterna samt inte minst mig själv då det är dimma eller dis på vägen.
Cyklistbloggen recenserade i förra veckan två StVZO-klassade lampor varav en var Phillips Saferide 80. Kanske någonting som kan tämja höstmörkret?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s