Lumen versus höstmörkret

I staden finns det ljus. Överallt. Även om en lampa är trasig någonstans så blir det bara tillfälligt lite dimmigare. Där räcker det med en lampa på styret för att synas av andra och inte bli haffad av polisen.

Vanlig syn på cyklar i stan

På landet dock, där härskar mörkret. Utan gatlyktor och med bara tillfälliga ljusglimtar från de hus man åker förbi så färdas man verkligen i becksvart och fullständigt totalt mörker. Fast det är olika. Som ikväll, när jag cyklade hem från bussen, så var månen framme och var nästintill full. Då är det som en stor lampa lyser på en när man färdas över öppna partier. Och stjärnorna pryder himlen utan ljusföroreningar som förminskar. Men när det är regnigt eller dimmigt, då är mörkret kompakt. När jag cyklade hem i den klara natten idag, så räckte pannlampan jag använde. Men när det regnade förra veckan, då fick jag anstränga ögonen till döds för att försöka se och jag såg ändå inte grusgroparna i vägen (och de är inte små). Så för att penetrera novembermörkret i dess värsta former behövs helt enkelt något kraftfullare på styret. Men frågan är, hur många lumen tar det innan mörkret ger vika?

Så jag är klädd idag, med pannlampa på, två obetydliga cykellampor på styret, reflexväst och baklampa på cykeln.
Så jag är klädd idag, med pannlampa på, två obetydliga cykellampor på styret, reflexväst och baklampa på cykeln.

Räcker något sådan här på 100 lumen?

Asaklitts cykellyse på 100 lumen med uppladdningsbart batteri.

Eller är det snarare något sådant här som behövs, på max 1600 lumen?

Magicshine MJ-872 på 1600 lumen. Externt uppladdningsbart batteri som fästs på cykelramen. Bild tagen från xxl.se

Såhär vill man i alla fall ha det i spåret när man cyklar. Får se ifall jag lyckas. Fortsättning följer.

Bra upplyst på cykelturen. Bild tagen från xxl.se

One comment

Kommentera

