Riksvägar och cykeln

För att ta sig någonstans när man bor på landet är man ofta tvungen att cykla på någon riksväg. Jag har riksväg 32 som väg när jag ska ta mig in till Tranås. Jag kan välja att cykla på en grusväg som går parallellt med riksväg 32 också, men eftersom den är väldigt backig, slingrar sig och har mycket ojämnheter så tar den också mycket längre tid. Därav riksväg 32.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Bred vägren på Riksväg 32 vid Säby utanför Tranås

Som tur är så har 32:an precis från mig fram till Tranås en bred och bra vägren. Vilket betyder att jag kan bli passerad av långtradare utan att de behöver väja för mig. Men, ifall vägen istället skulle vara en så kallad 2+1 väg, så skulle det vara direkt livsfarligt för mig att cykla på 32:an. I takt med att riksvägar byggs om till de mer ”trafiksäkra” 2+1 vägarna så byggs också vägrenarna bort. Det är fortfarande inte förbjudet av cyklister och fotgängare att färdas på 2+1 vägar, men i och med den borttagna vägrenen så har Trafikverket effektivt byggt bort cyklister. Trafikverket svarar såhär appropå varför de inte har förbjudit cykel- och gångtrafikanter på 2+1 vägarna; ”Det som gör att det funkar är att folk inser att det är farligt så att de undviker att vara där som fotgängare och cyklister.”

En såkallad 2+1 väg. Drömmen för bilar, mardröm för cyklister.

Det man kan fråga sig är varför Trafikverket, när de ändå har byggt om vägarna, inte har byggt till cykelbanor. Vägarna är enligt lag till för cyklister också, förutom motorvägar och motortrafikleder.
Här kan man läsa mer: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/varmlandsnytt/livsfarligt-for-cyklister-1

Kommentera

