Där bilar inte kan åka

Förra måndagen var jag och hämtade David vid busshållplatsen med lådcykeln. Han hade varit i Oskarshamn och hade med sig packning hem. När han åkte dit så hände en läskig grej. Han hade precis kommit fram till busshållplatsen och låst cykeln då han svimmade. Som tur var ramlade han inte ut på vägen, men han föll på sin nyinköpta synth som fick en spricka i sig. Nu var han påväg hem och det var höstens första ordentliga regn- och blåstoväder. Han med sig en stor 25 liters kastrull och dessutom inget regnskydd till väskan med synthen. Så då kom jag med lådcykeln.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Busshållplatsen han skulle komma till ligger knappt 4 km bort, men för att ta sig dit så är det genom skogen som gäller. Det första hindret jag möttes av när jag började åka var en bom med skylten ”OBS! Älgjakt pågår ingång sker på egen risk!”. För att ta mig förbi bommen var jag tvungen att baxa lådcykeln runt bommen. Jag fick då ta tag fram på cykeln under lådan och lyfta och dra samtidigt. Det gick förvånansvärt lätt. Sen väntade en riktig skogsväg, där inte bilar åker. Då fick jag promenera med lådcykeln, för underlaget var så ojämnt. De sista 2 kilometerna kunde jag cykla fram till att jag kom fram till väg 32. Då fick jag de sista 300 meterna ställa cykeln, för väggrenen på vägen var obefintlig. Det var till och med läskigt att gå, trots att jag hade reflexväst. Under den biten som jag gick fram och tillbaka till busshållplatsen på väg 32 så kom det flera långtradare. För en så fick vi hoppa ner i diket eftersom den fick möte då också. Ingen saktade på farten. På vägen hem så var det samma visa med först cykling och sen promenad genom skogen. Förutom att på hemvägen så behövde jag inte baxa lådcykeln runt bommen, eftersom jag då upptäckte att den inte var låst. Typiskt.

Så slutsatserna man kan dra av det här är att 1) Vägar utan väggren är dödsläskigt för cyklister och fotgängare, även med reflexväst 2) Lådcykel funkar även i skog. Men helst ska man ha en elmotor som är kopplad till gasreglage vid styret och inte bara en motor som går igång när man trampar. På så sätt får man hjälp i uppförsbackar gåendes också 3) Reflexväst är bra inte bara för att synas i trafik utan också för att synas för jägare 4) Att ha regnskydd till alla cyklar man använder är bra, så att man aldrig står där och får sin packning blöt 5) Det är viktigt att ha ätit, druckit och sovit ordentligt samt ha kläder efter väder, så att man mår så bra som möjligt när man kommer fram till sin destination (och inte svimmar)

Kommentera

